با اینکه تبلیغات یکی از بخشهای مهم هر کسب و کاری هست ولی لازم است هزینه هایی که در این بخش صرف می شود کمی سر و سامان داده شود و هزینه های اضافی کاهش پیدا کند.

زیرا اگر تنها به فکر کاهش هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی خود باشید باید آگاه باشید که موفقیت چندانی نمی توانید به دست بیاورید و یکی از مهم ترین بخشهای خود را از دست خواهید داد.

پس لازم است به فکر بهینه کردن هزینه های تبلیغاتی خود باشید. بهینه کردن هزینه های تبلیغاتی به شما کمک می کند علاوه بر اینکه بتوانید به تبلیغات بپردازید بلکه با هزینه کم موفق به انجام این کار شوید.

کاهش بسیاری از این هزینه های اضافی به شما کمک می کند کمتر دچار بحران مالی شوید و بودجه عظیمی را صرفه جویی کنید.

 استفاده از رسانه های رسمی

بر عکس آنچه که بسیاری از افراد تصور می کنند که تبلیغات در بازاریابی همیشه نتیجه مطلوبی در پی دارد ، می تواند یک نتیجه بر عکس نیز داشته باشد.

همانطور که یک تبلیغات سعی دارد به جنبه های مثبت و کارآمدی یک محصول بپردازد و نظر مثبت مخاطبان و مشتریان را جلب کند ولی در عین حال می تواند از طرف مخاطبان و مشتریان مورد سوءظن قرار بگیرد.

معمولاً افراد نسبت به کالایی که تبلیغ می شود می توانند دو حس متناقض پیدا کنند:

افزایش رغبت برای خرید محصول

عدم اعتماد به تبلیغات

بنابراین ممکن است بخش زیادی از بودجه شما در تبلیغ یک کالا از بین برود ولی نتیجه مورد نظر به دست نیاید. برای جلوگیری از این رویداد بهتر است از رسانه های رسمی که مردم نسبت به آنها اعتماد دارند برای تبلیغات استفاده کنید.

از جمله این رسانه های رسمی می توان به شبکه های تلویزیونی ، رادیو ، روزنامه ها و مجلات اشاره کرد.

مردم با این رسانه های رسمی بهتر از رسانه های غیر رسمی مانند شبکه های اجتماعی یا برگه های تبلیغاتی که در محل فروشها یا معابر عمومی توزیع می شود رابطه برقرار می کنند و اعتماد بیشتری به مطالب گفته شده در آنها دارند.

بهینه سازی هزینه بازاریابی و تبلیغات
بهینه سازی هزینه بازاریابی و تبلیغات

انتشار اخبار درون سازمانی

یک راه معتبر و قابل اعتماد بازاریابی می تواند انتشار اخبار مربوط به محصولات و تولیدات جدیدتان توسط شبکه های خبری باشد.

مردم با شرکتی که اطلاعات بیشتری از آن دارند بهتر رابطه برقرار می کنند و می توانند اعتماد کنند.

انتشار اخبار درون شرکت در شبکه های خبری معتبر می تواند یکی از موثرترین راه ها در بهینه کردن هزینه های تبلیغاتی باشد ،

زیرا مردم بر اساس شناختی که دارند و اعتمادی که به دست می آورند محصولات شما را تهیه می کنند.
بنابراین لازم است ابتدا توسط رسانه های عمومی به معرفی خود بپردازید تا بتوانید اعتماد مخاطبان را با تکیه بر اعتبار این رسانه ها به دست بیاورید.

این روش به شما در بهینه کردن هزینه های تبلیغاتی بسیار کمک خواهد کرد و در کنار تبلیغ و معرفی خود می توانید بسیاری از هزینه هایی که در شبکه ها و کانالهای دیگر صرف می کنید صرفه جویی کنید

راه کار های اصلی برای کاهش هزینه تبلیغات و بازاریابی

درصدی از درآمد ناخالص

درصدی از درآمد ناخالص را به بودجه اختصاص دهید. یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تعیین بودجه در بازاریابی‌، ‌اختصاص درصد مشخصی از درآمد شرکت است.

اینکه چه درصدی از درآمد باید به‌عنوان بودجه سازمان تعلق گیرد به اندازه کسب‌وکار بستگی مستقیم دارد.

این درصد برای کسب‌وکارهای بزرگ بین 5 تا 10 درصد در نظر گرفته می‌شود.

درحالی‌که برای کسب‌وکارهای کوچک حتی تا 20 درصد از درآمد خالص را می‌توان به بودجه بازاریابی اختصاص داد اما این درصد برای کسب‌وکارهای بسیار بزرگ بین 2 تا 5 درصد پیشنهاد شده است.

البته بدیهی است، بهترین عدد برای کسب‌وکار می‌تواند به صورت آزمون و خطا به‌طور دقیق‌تر محاسبه شود.

از مزایای این روش فهم بسیار آسان آن است و به‌ویژه اینکه می‌توان از مانور دادن در کمپین‌های تبلیغاتی و رویدادهای بازاریابی به خوبی استفاده کرد.

اما شاید تنها عیب این روش غیر دقیق بودن آن است به‌ویژه برای کسب‌وکارهای جدید و کوچک که اطمینان از کسب درآمد در آنها قطعی نیست، استفاده از این روش ممکن است آنها را با چالش‌های مالی روبه‌رو کند.

درصدی از سود خالص

درصدی از سود خالص را به بودجه بازاریابی اختصاص دهید.

مشابه محاسبه بودجه بازاریابی از روش درصدی از درآمد، می‌توانید با استفاده از این روش درصد مشخصی از میزان سود خالص خود را به این کار اختصاص دهید.

این روش نسبت به روش قبلی کمی تهاجمی‌تر است چرا که در اینجا کلیه هزینه‌ها را در نظر گرفته و از محاسبات خود خارج می‌کنید.

اینکه چه درصدی از سود خالص را برای بودجه اختصاص دهید، به‌طور کامل به روش قبلی شباهت دارد. این روش نیز از راهکارهای سودمند برای تعیین بودجه بازاریابی است

و البته از روش قبلی به‌ویژه برای کسب‌وکارهایی که حاشیه سود مشخصی دارند، کاربردی‌تر است اما این روش نیز مانند روش قبلی خیلی دقیق نیست و تخمینی است.

استطاعت مالی

هرچه قدر استطاعت مالی اجازه می‌دهد، بودجه اختصاص دهید! در دنیای پرسرعت کسب‌وکار امروزی، این روش قطعا یکی از روش‌های محبوب در تعیین بودجه بازاریابی است.

در این روش به عنوان مدیر یک بنگاه اقتصادی می‌توانید بخشی از سرمایه مازاد خود را که هیچ تاثیری بر فرآیند روزمره کسب‌وکار ندارد،

به بودجه بازاریابی اختصاص دهید. در این صورت با خیال راحت می‌توانید فرآیند بازاریابی را دنبال کنید، چرا که حتی اگر بازاریابی با شکست مواجه شود هیچ تاثیر مستقیمی بر کسب‌وکار نخواهد داشت.

این روش، اقدامی تهاجمی در تعیین بودجه بازاریابی به شمار می‌آید و ممکن است به موفقیت‌های بزرگی در اقدامات بازاریابی دستیابی پیدا کنید.

اما روشی خطرناک برای کسب‌وکارهای کوچک است چون ممکن است ادامه فعالیت و حیات آنها را با چالش روبه‌رو کند.

بهینه سازی هزینه بازاریابی و تبلیغات
بهینه سازی هزینه بازاریابی و تبلیغات

بودجه رقبا

به اندازه یک تار مو از رقبا بیشتر بودجه خرج کنید!‌ این روش اصل ساده‌ای دارد:‌بررسی کنید رقبا چه اقداماتی برای بازاریابی انجام می‌دهند و فقط به اندازه یک تار مو از آنها بیشتر اقدام کنید!‌

البته این راهکار در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما کسب اطلاعات محرمانه رقبا درباره برنامه‌های بازاریابی در بسیاری موارد می‌تواند بسیار دشوار باشد،

چراکه ممکن است بسیاری از اقدامات رقیب قابل رویت نباشد. با این وجود اگر بتوانید اطلاعات تخمینی بودجه رقبای خود به‌دست آورید این روش مفید و مطمئن برای تعیین بودجه بازاریابی خواهد بود.

تعداد مشتریان

رشد مورد نظر تعداد مشتریان. این روش یکی از راهکارهای عالی برای تعیین بودجه بازاریابی است، البته به شرطی که بتوانید برای تعداد مشتریان مورد نظر خود هدف‌گذاری کنید.

یکی از اطلاعات مهم مورد نیاز در این روش، آن است که به صورت تخمینی درآمد حاصل از جذب یک مشتری جدید را بدانید. درصد مشخصی از حاصل ضرب میزان درآمد حاصل از هر مشتری ضربدر تعداد هدف مشتریان به آسانی میزان بودجه بازاریابی را ارائه می‌کند.

از مزیت‌های این روش دقیق‌تر بودن آن نسبت به روش‌های قبلی است، اما استفاده از این روش نیاز به محاسبه دقیق میزان سود حاصل از مشتری دارد که ممکن است شما را دچار چالش کند.

بهینه سازی هزینه بازاریابی و تبلیغات
بهینه سازی هزینه بازاریابی و تبلیغات

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط به وبلاگ موسسه رویش مراجعه نمایید.

Sending
User Review
0 (0 votes)